terug naar overzicht

Neurohoreca

5 Eenvoudige & direct toepasbare tips!

Stel je voor dat je drank- en/of gerechtkeuzes van gasten kan beïnvloeden door een paar kleine veranderingen en slimme hersentrucjes die je toepast in jouw zaak, klinkt dat voor jou dan als iets voor in de toekomst? Of misschien zelfs als iets ondenkbaars? Dan hebben wij goed nieuws voor je. Het KAN en je kunt er zelfs vandaag al mee beginnen! Neurohoreca is hot & happening en wij gaan je helpen met 5 eenvoudige en direct toepasbare tips.

Elles vd Vleuten

Neurohoreca is een nieuw begrip binnen onze branche. Waarschijnlijk vraag je je af; wat betekent het eigenlijk? Het heeft alles te maken met het in kaart brengen van alle onbewuste keuzes die wij dagelijks maken en hier slim op inspelen om zo extra omzet te genereren. Elles van der Vleuten, Marketeer & Researcher bij Unravel Research heeft veel kennis over dit onderwerp. Elles heeft veel ervaring in het horecavak en grote interesse in Neuromarketing. Deze twee passies is zij gaan combineren en een nieuwe thema was geboren: Neurohoreca. Wij hadden de eer om met haar in gesprek te gaan. 

Wat is Neuromarketing?
Voor we ons gaan verdiepen in Neurohoreca, beginnen we bij het begin. Wat is Neuromarketing eigenlijk? Elles omschrijft het als volgt: “marketing effectiever maken door middel van psychologie en neurowetenschappen”. Over het algemeen denken en vinden wij dat we weloverwogen keuzes en beslissingen maken, uit onderzoek blijkt dat niet zo te zijn. Het grootste gedeelte van alle beslissingen die wij nemen op een dag maken wij irrationeel. Slechts een klein deel van onze beslissingen zijn rationeel. Bij Neuromarketing onderzoek je welke onbewuste/irrationele beslissingen er gemaakt worden en hoe je daar op in kan spelen.

Neuromarketing kan in iedere branche toegepast worden en vandaag verdiepen wij ons in de meerwaarde van Neuromarketing in de horeca. Uit onderzoek blijkt dat de toepassing van Neuromarketing soms wel voor 16% omzetverhoging kan zorgen. Kortom, absoluut de moeite waard!

Muziek voor meer omzet

Muziek voor meer omzet

Het tempo van de muziek is onder andere bepalend voor hoe lang gasten in een restaurant blijven zitten. Langzamere muziek met lage tonen zorgt ervoor dat gasten zich relaxt voelen en langer blijven zitten. Hierdoor wordt de drankconsumptie verhoogd. Snellere muziek zorgt voor een snellere doorstroom. Wil je op zaterdagavond tafels twee keer bezetten? Ga dan voor snellere muziek bij de eerste bezetting. Wil je bijvoorbeeld drankconsumptie een boost geven op dagen dat je tafels niet dubbel kunt bezetten, kies dan voor langzamere muziek. Unravel Research heeft diverse Spotify-lijsten ontwikkeld om hier op in te spelen. Download ze hier!

Breinvriendelijk menu

Maak je menukaart breinvriendelijk

Wij vertellen je graag hoe dat werkt. Stap 1, haal eurotekens van de kaart. Bewezen is dat bij het zien ervan hetzelfde centrum in de hersenen geactiveerd wordt als wanneer je met een hamer op je vinger slaat. Het doet dus daadwerkelijk ''pijn''. Haal het teken weg en leg de focus op product i.p.v. van op prijs.  Stap 2, activeer het smaak- en geurcentrum door copywriting. Schrijf beeldend en benoem smaak en geur bijv. knapperige frisse appel. Keuzes worden gebaseerd op mentale stimulatie en die kun je zo beïnvloeden. Stap 3, zorg voor positieve associaties. Bijv. haal de zomer in huis met deze prachtige wijn uit Zuid-Italië. Heeft jouw gast positieve associaties met een zomer in Italië, dan koppelt hij of zij deze aan de wijn en is de kans groter dat zijn of haar keuze hierop valt.

Verwachtingsmanagement

Verwachtingsmanagement

Wist je dat het beter is om langer te wachten met het opnemen van de bestelling, dan de bestelling direct opnemen en een langere wachttijd tot servering? Het blijkt dat bij de gast het gevoel van wachttijd pas begint op het moment dat zij de bestelling hebben geplaatst tot het moment waarop het eten geserveerd wordt. Je kunt er dus beter voor zorgen dat bestellingen geleidelijk worden opgenomen, zodat de keuken het uitserveren bij kan houden. Daarnaast werkt het om langer durende liedjes te draaien. De wachttijd is dan gevoelsmatig korter, omdat er dan minder liedjes voorbij gekomen zijn tussen bestellen en serveren. 

Smile

Smile

Het zien van emoties stuurt ons gedrag aanzienlijk. Horeca les één die we ons personeel meegegeven is; (glim)lachen. Wist je dat zelfs een afbeelding van een smiley of lachend persoon effect heeft op ons eet- en drinkgedrag? Dat bleek uit een experiment van Winkielman. Hij liet een deel van de proefpersonen voor 16 miliseconden een blij gezicht zien, en het andere deel niet. De proefpersonen dronken significant meer wanneer zij een blij gezicht gezien hadden. Een ander onderzoek liet zien dat proefpersonen ook nog eens bereid zijn ongeveer twee keer zo veel te betalen voor hetzelfde drankje wanneer ze een blij gezicht gezien hadden. Kortom: Smile!

Door wederkerigheid fooi verhogen

Door wederkerigheid fooi verhogen

Fooi werkt stimulerend voor het personeel. Er zijn een aantal eenvoudige trucs om fooi te verhogen. Geef gasten bijv. eens twee snoepjes per persoon in plaats van één. Hierbij wordt de theorie wederkerigheid toegepast. Ik krijg iets van een ander, dus wil ik ook iets teruggeven. Dit kan natuurlijk met fooi. Een andere mogelijkheid is iemand een compliment geven wat zorgt voor sympathie en waardoor iemand iets “extra’s” wil geven. Tot slot, gepaste aanraking. Geef een gast een schouderklopje en hij/zij voelt zich vereerd. Ook op deze manier wil iemand iets terugdoen. Deze tips en kleine aanpassingen kunnen onbewuste keuzes beïnvloeden en zo leiden tot omzetverhoging en natuurlijk een ultieme beleving voor de gast! Het doel van ons vak.

sluiten
Nieuwe webshop

We hebben de afgelopen tijd hard gewerkt aan een nieuwe webshop. Heb je al inloggegevens ontvangen, dan kun je hier bestellen?

Inloggen
Reguliere webshop

Heb je nog geen nieuwe inloggegevens ontvangen? Dan kun je nog steeds gewoon je bestelling plaatsen in de voor jou bekende webshop.

Inloggen