The future of foodservice
Er vindt een grote verschuiving plaats in het consumptiegedrag van Nederlanders per generatie. Het Foodservice Instituut Nederland hield grootschalig onderzoek naar de verschillende generaties en hun eetgedrag. En wat blijkt? Generatie Z, ofwel Gen Z en de Millennials staan wezenlijk anders in relatie tot eten en drinken dan de functionele oudere generaties.
Waar babyboomers op jaarbasis gemiddeld €485 aan buitenshuis eten besteden en generatie X €851, besteden de jongere generaties, de Millennials, €2262 en Gen Z €2204 aan buitenshuis eten. Vergeet hierbij niet dat een groot deel van Generatie Z nog niet eens volwassen is! Millennials en Gen Z veranderen de foodsector. Samen vormen ze nu al 40% van de volwassen bevolking, en tegen 2030 wordt dat meer dan de helft. Ze geven veel geld uit aan eten buiten de deur, 73% doet dit regelmatig, en dat zal stijgen naar 79% tegen 2030. Hun invloed groeit snel. Zij zetten de trends. Deze generaties zijn letterlijk en figuurlijk de smaakmakers van morgen.
Hoe moet jij hier als foodprofessional mee omgaan? Lees hier 5 tips om beter in te spelen op de behoeften van de Millennials en Gen Z. Bron: FSIN Foodshopper Monitor (2024).
1. Optimaliseer gemak
Speel in op de snelle leefstijl
Heb jij al nagedacht over hoe je het leven van je klanten gemakkelijker kunt maken? De jongere generaties hebben vaker geen zin of tijd om te koken, met 63% van de Millennials en Gen Z die aangeven vaak te druk te zijn. Het aanbieden van hoogwaardige, kant-en-klare maaltijden en andere gemaksproducten kan helpen om aan deze vraag te voldoen. Overweeg om maaltijdboxen of vooraf bereide gezonde take-away opties te introduceren.
2. Gezond zonder belerend vingertje
Vind de juiste toon
Hoewel 72% van de jongere generaties het belangrijk vindt om gezond te eten, waarderen ze geen belerende toon. Hoe kun je dit balanceren? Maak gezond eten onweerstaanbaar door het leuk, lekker en gemakkelijk te maken. Dit kan bijvoorbeeld door traditionele gerechten te verrijken met gezonde, trendy ingrediënten zoals superfoods.
3. Creëer onvergetelijke verwenervaringen
Verleid met indulgence
Genieten is een kunst! Bijna driekwart van Gen Z voelt zich vaak gestrest en gebruikt eten als bliksemafleider. Eten en drinken wordt steeds vaker als een beloning gezien voor zelfopgelegde regels. Wanneer deze generaties uit eten gaan, willen ze ontspannen. Met 40% van Gen Z die relaxt door te eten, is het zaak om je klanten iets speciaals te bieden; een exclusieve dessertlijn, limited-edition gerechten of seizoensgebonden specials. Maak elk bezoek aan jouw zaak een feestje en een uitlaatklep van dagelijkse stress.
4. Kies voor flexibele prijsstrategieën
Speel slim in op de portemonnee
Prijs blijft een belangrijke overweging. Voor directe consumptie vinden met name de jongere generaties steeds vaker de weg naar de supermarkt. Supermarktketens spelen hier slim op in. Het aanbieden van een reeks prijsopties, van budgetvriendelijke gerechten tot premium ervaringen, kan een breder publiek aantrekken. Overweeg ook loyaliteitsprogramma's die kortingen en speciale aanbiedingen bieden om frequent dineren buitenshuis aantrekkelijker te maken.
5. Maak duurzaamheid zichtbaar en voelbaar
Speel in op de snelle levensstijl
Het aantal vegetariërs en veganisten stijgt nauwelijks, maar steeds meer mensen noemen zichzelf flexitariër. Duurzaamheid is de norm en 54% van Gen Z is hier actief mee bezig. Laat zien wat je doet op het gebied van duurzaamheid, van de herkomst van je ingrediënten tot hoe je omgaat met afval. Communiceer dit duidelijk en maak je klanten deel van jouw groene missie. Dit versterkt niet alleen je merk, maar draagt ook bij aan een betere planeet.