terug naar overzicht

Foodtrends 2021

Met welke foodtrends voor 2021 moet jij als ondernemer rekening houden? COVID-19 beïnvloedt mede de eetgewoonten en behoeftes van de veeleisende consument. Hierdoor is het belangrijk dat jij als ondernemer voorop blijft lopen in deze veranderde wereld.  We hebben speciaal voor jou een aantal trends op een rijtje gezet:

Foodtrend 1: Gezond eten – 'Lunchen met groente en fruit'

Foodtrends 2021 - trend 1

Gezonde voeding wordt steeds populairder. Een gezonde levensstijl draagt bij aan een goede weerstand, daar is iedereen zich meer dan ooit van bewust. Wist je dat 1 op de 3 consumenten zich door COVID-19 aangemoedigd voelen om gezonder te eten? Ingrediënten die de gezondheid c.q. het immuunsysteem ten goede komen zullen het komende jaar een belangrijke rol spelen.

Doordat er meer mensen thuis werken, is er ook meer tijd om een gezonde maaltijd op tafel te zetten. Een verse salade of goed belegde sandwich bijvoorbeeld. Uit onderzoek komt naar voren dat mensen een verse salade meenemen naar het werk teveel gedoe vinden, een boterham als lunch is makkelijker. Maar dat lijkt nu dus verleden tijd. En hier kun jij als ondernemer perfect op in spelen.

Foodtrend 2: Herkomst - 'traceerbaar tot op het bord’

Foodtrends 2021 - trend 2

Wereldwijd zijn inmiddels 6 op de 10 consumenten geïnteresseerd om meer te weten over de herkomst van voedingsmiddelen die zij consumeren. Het gaat daarbij om behoefte aan transparantie op het gebied van onder meer ethiek (welzijn dier en mens), milieu en ‘clean label’.

De herkomst en vangstmethodes van de door ons geleverde vis zijn traceerbaar van zee tot op het bord. We kunnen je precies vertellen waar onze runderen vandaan komen en zelfs wat zij gegeten hebben. Wil je meer weten over de herkomst van onze producten? In de Chefs Vers weekaanbiedingen worden geregeld verhalen uitgelicht, die jij weer perfect kunt gebruiken voor social media of je menukaart. 

Foodtrend 3: Gepersonaliseerde voeding

Foodtrend 2021 - trend 3

Gepersonaliseerde voeding is voeding die aansluit bij de unieke levensstijl van de consument. Consumenten verwachten steeds vaker een op maat gemaakte benadering van eten. Wat voor de één gezond is, hoeft dat voor een ander niet te zijn. Zo hebben kinderen veel eiwitten nodig en ouderen meer calcium. En wie een te hoge bloeddruk heeft, is weer gebaat bij een natriumarm dieet, maar bij diabetes is koolhydraatbeperkte voeding weer beter. Ken je gast en lever maatwerk.

Foodtrend 4: Omnichannel - 'Cook like a Chef'

Foodtrends 2021 - trend 4

Enkele jaren geleden was ‘omnichannel’ een concept dat vrijwel uitsluitend werd toegepast in de retail. Nu is het uitgegroeid tot een zeer populair model voor de gastronomie.

De consument van vandaag wil eten bestellen op een snelle manier, op een plaats en tijdstip wanneer dit hem goed uitkomt. Ze zijn op zoek naar gemak, een rijke ervaring en toegankelijke verwennerij. Speel hier op in met handige en verrassende maaltijdboxen en maak gebruik van de trend ‘cook like a chef’. Je gast maakt dan zelf het gerecht thuis af met alle voorbereidingen die jij als chef al hebt gemaakt.

Een naadloze samenhang met een goede klantervaring is hierbij een must. Voor velen betekent dit een hoge mate van flexibiliteit. Dat wil zeggen dat je jouw klanten de optie moet bieden om op meerdere manieren en kanalen te bestellen, betalen en maaltijden te ontvangen.

Wist je dat bijna de helft van de consumenten ervan overtuigd is thuis een restaurant en smaakbeleving te kunnen creëren? Hoe onderscheid jij je met je aanbod t.o.v. de supermarkt? Speel hier op in!

Foodtrend 5: duurzaam eten – 'Beef Tea'

Foodtrend 2021 - trend 5

De verwachting is dat ook dit jaar de vraag naar duurzaam eten blijft toenemen. Zo blijft de vraag naar plantaardige producten en gerechten toenemen. De verfijning hierin gaat in 2021 hoogstwaarschijnlijk een grote rol spelen. De belangrijkste overwegingen hiervoor zijn divers: gezondheid, dieetvariatie, duurzaamheid en smaak.

Maar ook met de restverwerking van vlees(afval) wordt duurzamer omgegaan. Zo wordt het liefst alles van het dier gebruikt. Tip: trek van de overgebleven pezen en zeentjes een heldere bouillon en noem dit ‘Beef Tea’. Lekker als voorafje om je smaakpillen te stimuleren.

Foodtrend 6: Van ver naar dichtbij – 'Staycation!'

Foodtrend 2021 - trend 6

De trend van vorig jaar ‘’lokaal, lokaal en lokaal’’ gaat zeker in 2021 alleen nog maar toenemen. "Wat je vers haalt is lekker'', dat is onze stelregel. En vers is pas echt vers al je het dichtbij haalt. Ook voor de vakantie zullen we het dit jaar dichterbij huis zoeken. Afgelopen zomer was er al topdrukte bij alle bungalowparken en hotels in Nederland. Naar verwachting zal dit in 2021 aanhouden. Hier kan jij al ondernemer goed op inspelen. Wat dacht je van een staycation bezorgbox?

sluiten
Nieuwe webshop

We hebben de afgelopen tijd hard gewerkt aan een nieuwe webshop. Heb je al inloggegevens ontvangen, dan kun je hier bestellen?

Inloggen
Reguliere webshop

Heb je nog geen nieuwe inloggegevens ontvangen? Dan kun je nog steeds gewoon je bestelling plaatsen in de voor jou bekende webshop.

Inloggen