terug naar overzicht

Een reclameboost met instagram

Laat uw gasten u een handje helpen

Instagram heeft een steeds groter aandeel in de beslissing waar te gaan eten. Het is een makkelijke manier om als gast een kijkje in een zaakje te nemen zonder er fysiek binnen te hoeven stappen. Hoe zien de bordjes eruit? Wat staat er op het menu en hoe is de sfeer? In het beste geval zijn de foto’s nog voorzien van commentaar ook en weet men direct welk gerecht hoge punten scoorde bij vorige bezoekers.

Het is daarom belangrijk dat horecazaken vertegenwoordigd zijn op social media kanalen. Met het grote aanbod van horeca-aanbevelingen online, op recensiesites, blogs en online magazines, staan persoonlijke aanbevelingen weer centraal. Het is dus niet voldoende om een ​​eigen Facebook-pagina of een Instagram-account te maken waar u regelmatig nieuwe aanbiedingen post. Als dat te veelvuldig gebeurd wordt het al snel opgepikt als vervelende reclame in de tijdlijn. Van veel groter belang zijn berichten geplaatst door tevreden gasten. Vooral Instagram-verhalen zijn de laatste tijd populairder geworden. Maar hoe kunt u uw gasten aanmoedigen om vanuit uw zaak te posten - en, het allerbelangrijkste, ervoor zorgen dat die foto’s naar meer smaken?

instagram
instagram
instagram

Eenvoud is key
Dat een foto op instagram staat betekent nog niet dat deze ook van een goede en representatieve kwaliteit is waar u mee geassocieerd wilt worden. Samenwerken met influencers biedt daarin een uitkomst. Het hoeven niet altijd macro-influencers te zijn met een groot bereik. Vooral in de horeca bereiken micro-influencers met een bereik van 100 tot 1000 volgers een grotere impact. Zij hebben namelijk een veel specifiekere doelgroep die belangrijk is voor lokale reclame.

Zorg voor ook voor goede omstandigheden. Belangrijk voor deze groep zijn een snelle wifi verbinding, powerbanks of stopcontacten en eigen hashtags die met uw bedrijf in verband worden gebracht. Zodat berichten over uw bedrijf niet opgaan in de massa van #foodporn. Zorg dat uw bedrijf een locatie is op Instagram en post berichten met eigen hashtags om te zorgen dat er hits komen als u bedrijfsnaam ingetikt wordt. 

insta

Stimuleer creativiteit
Er zijn absoluut geen grenzen wat betreft het creatief prikkelen van uw gasten. Of het nu kleine vlaggetjes in uw burgers zijn, 3d geprinte garnituurtjes, ingegraveerd servies, toffe tafelkleden, neon lettertype buizen aan de muur, hoe verrassender hoe beter en hoe meer het posten waard. Naast de aankleding moet ook het eten zelf het posten waard zijn. In sommige restaurants staan zelfs speciale instagramgerechten op het menu. Denk aan regenboogshakes en eenhoorn cupcakes of eten uit bowls – de gerechten moeten vooral één ding: een buitengewone uitstraling hebben.

Dit alles is gemakkelijker te realiseren dan u misschien denkt. Zorg voor veel details en verschillende ingrediënten die met liefde gepresenteerd zijn. Zorg ook dat uw voedsel warm genoeg geserveerd wordt. Dan is het ook nog eetbaar na de fotoshoot. Sommige zaken gaan nog verder en hebben zelfs een heuse fotohoek met opvallend behang, pasteltinten of borden en fotoboxen. Dat alles om uw product zo goed mogelijk in beeld te laten brengen. Tot aan de lampen toe, die boven de tafel perfect op het gerecht te draaien zijn bijvoorbeeld…