terug naar overzicht

De ideale wijnkaart

Hoe stel je die samen?

Bjorn Scholten

"Er is geen blauwdruk voor het samenstellen van de ideale wijnkaart. Voor de ideale wijnkaart houd je bijvoorbeeld rekening met de positionering van je bedrijf, het type gasten, de prijzen en je menu.
Daarnaast zijn onder andere wijnkennis, het seizoen en marketing van invloed op de samenstelling. Door hier rekening mee te houden kom je tot een goed geheel. Iedere wijnkaart is maatwerk!
In dit artikel worden een aantal aandachtspunten toegelicht. Kom je er niet uit? Of wil je graag hulp? Ik sta met plezier klaar om mee te denken!" 

Balans

Bied een smaakontdekkingstocht
Zorg ervoor dat jouw wijnkaart een brede selectie biedt om aan de smaakvoorkeuren van verschillende gasten te voldoen. Zorg voor een evenwicht tussen bekende en minder bekende wijnregio's, druivensoorten en wijnstijlen.

Prijsrange: bied wijnen aan in verschillende prijsklassen, zodat gasten kunnen kiezen op basis van hun budget. Zorg ervoor dat er opties zijn voor zowel gelegenheidsgasten als gasten die op zoek zijn naar een speciale fles wijn. Een bubbeltje kan altijd!

Volg het seizoen

Nieuw seizoen, nieuwe smaken!
Pas je wijnkaart aan op basis van seizoensinvloeden. Bied bijvoorbeeld lichtere en frissere wijnen aan in de zomer en rijkere, vollere wijnen in de winter. Bij weersverandering, krijgen gasten trek in andere smaken. Nieuw seizoen, nieuwe smaken!

Wijn spijs

Glas rode wijn

Creëer beleving
Stem de wijnen af op jouw menukaart. Bedenk welke wijnen of gerechten het beste samengaan en informeer gasten hierover. Dit kun je doen door in de menukaart specifieke wijnsuggesties te verwerken of door wijnarrangementen aan te bieden.

Op die manier geef je jouw gasten de mogelijkheid om te genieten van de perfecte wijn spijs combinaties die jouw zaak te bieden heeft. Dit draagt bij aan de restaurantbeleving van jouw gast. Beleef écht een avondje uit.

Kennis is key

Kurken

Informeer en help kiezen
Zorg ervoor dat je personeel voldoende kennis heeft over de wijnen op je wijnkaart, zodat ze gasten kunnen adviseren op basis van individuele smaakvoorkeuren. Investeer in trainingen en proeverijen om de kennis van het personeel bij te spijkeren. Hoe zelfverzekerder je personeel is, hoe beter ze het product kunnen verkopen.

Voorzie daarnaast elke wijn op je kaart van een beknopte en informatieve beschrijving, vermijd lange teksten! Vermeld details zoals de smaakprofielen en aroma's. Dit kan gasten helpen bij het maken van een keuze.

Blijf verrassen

Wijnvaten

Zorg voor vernieuwing
Houd je wijnkaart up-to-date en voeg regelmatig nieuwe wijnen toe om gasten te blijven verrassen. Lees vakbladen en spreek met je wijnadviseur om op de hoogte te blijven van trends en ontwikkelingen. Een leuke manier om dat te doen is om periodiek specials naast je standaard wijnkaart aan te bieden.

Luister naar de feedback van je gasten. Houd bij welke wijnen populair zijn en welke minder in trek zijn. Vergeet niet: smaken verschillen en nieuwe smaken hebben tijd nodig.

sluiten
Nieuwe webshop

We hebben de afgelopen tijd hard gewerkt aan een nieuwe webshop. Heb je al inloggegevens ontvangen, dan kun je hier bestellen?

Inloggen
Reguliere webshop

Heb je nog geen nieuwe inloggegevens ontvangen? Dan kun je nog steeds gewoon je bestelling plaatsen in de voor jou bekende webshop.

Inloggen