terug naar overzicht

Brasserie Ome Jan

Waar het voelt als thuiskomen

Jan en Monique Meurs startten in de zomer van 2016 Brasserie Ome Jan in Oisterwijk. In de natuur, gelegen aan een prachtig beschut ven, heerst rust, een plek om thuis te komen én zo even los te komen van de dagelijkse drukte.

Ze staan voor gastvrijheid én kwaliteit. De ultieme beleving waar gasten zo naar verlangen. Een idyllische plek met twee bijzondere gevoelsmensen aan het roer mét een passie voor de horeca. Want, ze maken het mensen gewoon heel graag naar de zin.

Van retail naar horeca

Brasserie Ome Jan

Jan Meurs is de oprichter van Jumbo en heeft een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van de retail in Nederland. Na zijn succes met Jumbo én vervolgens Lekker & Laag, maakte hij met een aantal tussenstappen de overstap naar de horeca. 

Allereerst een all-you-can-eat zaak met 5000 gasten per week, deze zaak heeft zijn zoon overgenomen. Al snel begon het bij Monique te kriebelen, ze wilde graag een klein restaurantje. Klein is mislukt, want na de uitbouw is er plek voor 500 gasten. Een plek om thuis te komen.

"Je moet van mensen houden, er blij van worden. Dan kun je alles!" - Monique Meurs

Visie

Werknemer Brasserie Ome Jan

Jan en Monique hebben een hele eigen visie. Zij geloven in het goede van de mens én vertrouwen erop dat wanneer je zaait je zult oogsten. Zij willen goed zijn voor anderen en het mensen naar de zin maken. Dit geeft energie en voldoening!

Het restaurant blijft groeien, beiden geven aan dat dit komt door de warmte in de brasserie. Jan gaat zelfs nog een stap verder. Hij kijkt vol verwondering naar de aankomende generatie en geeft aan dat dit de generatie is die keuzes gaat baseren op 'gevoel'. Hij benoemd zijn kleinzoon van 5 als voorbeeld. Ook Jan geeft aan de afgelopen jaren gevoeliger te zijn geworden.

Niet alleen de gasten komen voor de warmte, ook personeel wil graag bij ze werken. Met een magnifiek team boksen ze het sámen voor elkaar om de ultieme horecabeleving neer te zetten. Hoe ze dat bereikt hebben? Jan en Monique gaan zelf regelmatig uit eten en hebben veel van de wereld gezien. Elk irritatiepuntje wat ze zelf ervaren hebben, teckelen ze samen met hun team in de brasserie.

In het team staan gezelligheid, hard werken én elkaar helpen centraal. Iedere werknemer wordt gestimuleerd op ondernemerschap en het is duidelijk te zien dat ze hart hebben voor de zaak. Ze denken mee over wat nog beter of efficiënter kan. De relatie gaat verder dan een werknemers- en werkgeversrelatie én daar zijn ze trots op.

"Wij willen zo veel mogelijk mensen een goed gevoel geven, daar krijg je zelf namelijk ook een goed gevoel van!" - Jan Meurs

Een bijzondere anekdote

Bos bloemen

Geloof in de eerlijkheid van de mens

Jan las een managementboek waarin werd beschreven dat je beter kon investeren in bestaande klanten met een klacht, dan in het werven van nieuwe klanten. Hij nam zich voor dit principe te volgen in zijn supermarkt. Zo ontstond het plan om alle klachten, terecht of onterecht, met of zonder bonnetje, te vergoeden. Daarbij kregen alle klanten een bosje bloemen. 

Niemand geloofde in zijn plan, omdat ze ervan uitgingen dat mensen niet eerlijk zouden zijn. De omzet steeg met 4 ton per week, van de 30.000 klanten vertelde klanten met een klacht dit verhaal tegen 27 anderen én uit onderzoek bleek dat slechts 2% van de klachten onterecht waren. Een groot succes!

sluiten
Nieuwe webshop

We hebben de afgelopen tijd hard gewerkt aan een nieuwe webshop. Heb je al inloggegevens ontvangen, dan kun je hier bestellen?

Inloggen
Reguliere webshop

Heb je nog geen nieuwe inloggegevens ontvangen? Dan kun je nog steeds gewoon je bestelling plaatsen in de voor jou bekende webshop.

Inloggen