terug naar overzicht

Ondernemen in een anderhalve-meter-economie

Tips om zo veilig mogelijk te werken / 4 mei 2020

Heb je jouw bedrijf noodgedwongen moeten sluiten en overweeg je wanneer de overheid het toelaat weer open te gaan? Zorg dan dat je goed voorbereid bent om te voldoen aan de maatregelen. Mogelijk moet je jouw zaak anders inrichten en je zult jouw personeel instructies moeten geven om op een andere manier te werken. Wij geven je tips om zo goed mogelijk te functioneren in een anderhalve-meter-economie.

Zelf afhalen in de zaak

Vrouw bestelt in restaurant
Laat je gasten eenvoudig via de app hun bestelling doorgeven

Zorg dat de tafels in je zaak ver genoeg uit elkaar staan. In de meeste gevallen zal dit betekenen dat er minder tafels kunnen staan en jouw zaak sneller vol zit. Laat je gasten via een app op hun eigen telefoon hun bestelling doorgeven. Maak het je gast makkelijk en plak een sticker met een QR-code op de tafel die de gast naar de juiste app stuurt. In de ruimtes tussen de tafels kun je afhaaltafels creëren waar je de bestelling neerzet of maak gebruik van trolleys. De gast kan dan zelf zijn bestelling van de tafel of trolley pakken. Geef je gast een seintje wanneer zij hun bestelling op kunnen halen, doe dit bijvoorbeeld via de app of via een gasten oproepsysteem.

Blijf adviseren

Zorg voor een goed ingerichte app of webshop, die jouw gasten kan adviseren en tevens bijverkoop stimuleert. Vergeet het bijgerecht of de saus niet, en welke wijn smaakt lekker bij deze vis? Je kunt dit natuurlijk ook doen door advies en tips uit te lichten op (krijt)borden in jouw zaak.

Vloerstickers

Rode lijn op vloer
Markeringen op de vloer zorgen voor een veilige afstand

Maak mensen bewust van hoeveel anderhalve meter nu echt is. Ook als er even gewacht moet worden, bijvoorbeeld bij een ontvangstbalie, in de gang of het bedrijfsrestaurant. Je kunt dit eenvoudig aangeven middels vloerstickers. Zorg dat duidelijk is waar iemand mag staan om de juiste afstand te bewaren. Is je zaak niet zo groot en heb je een afhaalloket, waarbij gasten buiten moeten wachten? Plak ook daar stickers op de grond op de plek waar iemand mag staan. Zo kan er ook buiten een gezellig, maar veilig praatje gemaakt worden.

Verkeersregels

Is er genoeg ruimte tussen collega’s of in het contact met klanten? Denk aan een receptie, wachtruimte of de keuken maar ook de afstand op kantoor tussen bureaus. Het plaatsen van preventieschermen kan hier een uitkomst bieden. Ook kun je een looprichting aangeven of zelfs eenrichtingsverkeer maken met behulp van pijlen, zodat iedereen op veilige afstand door de zaak kan lopen. Is er een lift in jouw bedrijf? Zorg dat er nooit teveel mensen in de lift zijn, maximaal 1 of 2 personen. Je zou ook de lift kunnen gebruiken voor vervoer naar boven en het trappenhuis voor mensen die naar beneden gaan, mits ze goed ter been zijn.

Zichtbare hygiëne

Handen desinfecteren
Zorg voor desinfectiemiddel voor jou en je gasten

Door de coronacrisis is men veel meer bewust van hygiëne. Zorg dus dat de gast kan zien dat je hier veel aandacht aan besteed. Laat je personeel met nette handschoentjes werken, en maak bijvoorbeeld bij de ingang van jouw zaak en bij het toilet een plek om te desinfecteren. Dit zal de gast zeker waarderen.

En tot slot… Het is feest!

Niet alleen jij en je personeel, maar ook jullie gasten zijn blij dat ze weer hun huis uit mogen om buiten de deur te eten. Maak er een feestje van en laat je gasten zich bij jou weer helemaal thuis voelen!

Verwachtingen voor de foodsector

Het Foodservice Instituut presenteerde op 14 april jl. een beleidsupdate met inschattingen van de coronacrisis op de foodsector. Zij verwachten het volgende voor de horeca:

  • De anderhalvemetermaatregel zal de omzet van de foodservicesector drastisch beperken. Er zullen zich mogelijk lange wachtrijen vormen, consumenten blijven weg, de capaciteit kan onvoldoende worden uitgebreid voor voldoende omzet.
  • Het effect van de 1,5-metereconomie is niet voor elk type horecabedrijf even groot. Zo zullen restaurants, vooral die in het luxe segment, de klap op kunnen vangen door meer shifts te draaien en door een slimmere menukaart en prijsstelling.
  • Personeel in de bediening krijgt een grotere rol. Zij zullen met gezag rond moeten lopen en mensen veiligheid garanderen. Hun rol in de communicatie richting gast wordt groter. Gasten worden wellicht gewezen op een minimaal consumptiebedrag. ZZP’ers met hun laptop die hun koffietentje als kantoor gebruiken, houden in de anderhalvemetereconomie kostbare capaciteit bezet.
  • Werken met een kleiner assortiment, hoge omloopsnelheid en minimaal bederf.
  • Contactloos bestellen en betalen breekt door.
  • Ondernemers zullen creatieve oplossingen vinden en komen met nieuwe concepten. Denk aan meer zelfbediening.
  • Er zal sprake moeten zijn van andere prijsstellingen. Niet persé hoger, maar wel slimmer zodat er op termijn weer geld verdiend kan worden.