terug naar overzicht

Creatieve Chefs

Ondernemen in tijden van corona

Wat een surrealistisch beeld nu zo veel horecazaken dicht zijn en foodprofessionals hun werk noodgedwongen hebben moeten neerleggen. Alle ondernemers die zo hard werken om Nederland onbezorgde avonden, lekkere maaltijden en fijne momenten te geven moeten nu op een andere manier creatief zijn. Wij hebben een aantal creatieve ondernemers gesproken die hun verhaal graag met jullie delen.

'Drive-in' entertainment tijdens het het wachten

De Heuve
“Wij krijgen veel positieve reacties.”

Arjan Verploegen wil graag zijn gasten entertainen wanneer ze wachten op de bestelling. Om iedereen tijdens het wachten te kunnen vermaken heeft De Heuve, in samenwerking met Showlight, grote LED-schermen geplaatst waarop verschillende video’s te zien zijn. Deze LED-schermen zijn binnen achter het raam geplaatst. Hierdoor kunnen klanten veilig in de auto genieten van entertainment en daarna genieten van hun bestelling. 

Klanten kunnen bestellen via de website en ontvangen een WhatsApp bericht wanneer de bestelling klaar staat. Vanwege de huidige maatregelen mogen er maximaal vijf klanten tegelijkertijd naar binnen. Wij krijgen veel positieve reacties. Ook op Facebook hebben al meer dan 10.000 mensen ons bericht over de LED-schermen gelezen. Afgelopen weekend stond ons parkeerterrein zelfs vol.

Drive Thru service

in den gekroonden hoed
“Gasten mogen de bestelling met de auto, te voet, met de tractor of te paard ophalen bij onze nooddeur die is omgebouwd tot afhaalpunt.”

De horeca ging abrupt dicht. Zo dus ook Herberg In den Gekroonden Hoed van Roel van den Oever. Hij is snel met zijn team bij elkaar gekomen om te gaan brainstormen over alternatieven. “Wij zijn maar een klein cafeetje in een klein dorp. Hierdoor is het lastig om de 1,5 meter afstandsregel te hanteren. Toch willen we graag proberen om met een aantal dingen open te blijven, dus we moesten iets anders bedenken”, aldus Roel. 

Daarom hebben we een Drive Thru ontwikkelt. Gasten kunnen vooraf de bestelling appen of bellen. Vervolgens kunnen zij de bestelling ophalen bij de nooddeur die is omgebouwd tot afhaalpunt. Dit hoeft van Roel niet per se met de auto te zijn, tractoren en paarden zijn ook welkom. Bij het afhaalpunt ontvangen zij dan de bestellen die met een tikkie wordt betaald. Zo kan de Herberg In Den Gekroonden Hoed toch openblijven en de 1,5 meter afstand bewaken. 

Veiligheid door duidelijke wachtvlakken in de zaak

Sterk in Coronatijd
“We blijven naar onze gasten en online volgers communiceren dat we veilig werken, zowel in de zaak als bij het bezorgen. Dat is nu heel belangrijk.”

Sinds Raymond en Marinka Sterk van Eetwinkel Sterk Langs de Lijn hoorden dat ze geopend mochten blijven voor afhalen en bezorgen blijven de ideeën opbloeien. “We hebben ons kassasysteem aangepast, waardoor het aantal bestellingen dat tegelijk binnenkomt is beperkt”, vertelt Raymond. Bij het afhalen zijn er nooit meer dan 2 gasten in de zaak. Ook is er een duidelijke looproute. Gasten komen rechts binnen en gaan links weer naar buiten. Door middel van afzetlint heeft Raymond vakken gemaakt waar mensen mogen zitten en kunnen wachten op hun bestelling. Hierdoor wordt er gehouden aan de 1,5 meter afstand tussen iedereen. 

Doordat Sterk Langs de Lijn met meerdere bezorgauto’s rondrijdt in Wierden zijn ze goed zichtbaar, dit wordt optimaal benut door een bord op de auto’s te bevestigen waar elke dag een ander gerecht op gepromoot wordt. Raymond: “Als ik een bestelling ga bezorgen zien mensen onze bus al aankomen, dan zwaai ik als ik uitstap. Ik neem een krijtbord mee waar ik steeds weer een andere tekst op schrijf. Ik stelde mezelf de vraag: waar praten mensen over als ze bij ons in de zaak zijn? Bijvoorbeeld ‘Lekker weer hè’ of ‘De schnitzels zijn vandaag iets groter uitgevallen, niet erg toch?’ Dit bezorgt mensen een glimlach en daarbij is het ons contactmoment. Ik zet de bestelling voor de deur en draai het bordje om: “Eet smakelijk, geniet van de maaltijd!”

“Ook in deze tijd mag er wel wat humor gebruikt worden, mensen moeten weten dat we positief zijn. Ons motto: ‘In de zwaarste tijd in kansen blijven denken, dan komen we er doorheen’.”

Direct bezorging op touw gezet

bij ties
“Wij kunnen wel bij de pakken neerzitten, maar daar wordt niemand beter van!”

Vanwege het coronavirus ontving Thijs Robben begin maart al annuleringen. Met name veel ouderen waren bang om eropuit te gaan. Restaurant Bij Ties heeft in eerste instantie de tafels uit elkaar geplaatst, zodat de gasten minder dicht op elkaar zitten. Dit was voor het eerste weekend een succes, maar er moest ook iets anders gaan gebeuren.

Hierdoor is er besloten om al voor de sluiting van de horeca de bezorging op touw te zetten. “In eerste instantie bezorgden alleen mijn ouders de maaltijden. Daarna kwamen er zo veel bestellingen binnen dat er meer mensen moesten gaan bezorgen. Wij krijgen veel positieve reacties van blije mensen die een VANtasTIESche maaltijd hebben gehad”, vertelt Ties.

Wij zijn 1,5 jaar geleden al begonnen met het koken van afhaalmaaltijden om onze ‘loze uurtjes’ te spenderen.  Hierdoor hadden we alles al in huis, zoals warmhoudboxen, en konden we snel schakelen. Voor in onze regio hebben we al best veel bestellingen. Gevarieerd tussen van alleen een hoofdgerecht tot gasten die een heel menu bestellen.

Pannenkoeken-tagliatelle met een knipoog naar Starbucks

Rene Hendriks van Den Tol is een van de ondernemers die helemaal valt onder de noemer ‘Creatieve Chefs’. Vanwege het Coronavirus kan alleen het afhaalgedeelte openblijven van de Den Tol vestigingen. Voor Den Tol in Velp, is hij wel met een hele creatieve oplossing gekomen. Dit restaurant ligt in het bos én daar komen veel wandelaars voorbij. Vanuit zijn mobiele keuken verkoopt hij pannenkoeken tagliatelle.

“We hebben al afhaalhaal pannenkoeken, maar die zijn lastig om tijdens het wandelen te eten en mogen vanwege alle Corona-maatregelen niet meer bij ons worden opgegeten. Je hebt één hand nodig om de pannenkoek vast te houden en in de andere hand kun je niet een mes en een vork vasthouden. Toen dacht ik om de pannenkoek te snijden”, vertelt Rene.

De gesneden pannenkoeken worden in afsluitbare noodle bakjes verkocht. Daarop wordt de naam van de gast geschreven. Dit is een knipoog naar Starbucks. “Soms schrijven we dan expres een naam verkeerd, dat doen ze bij Starbucks ook”, zegt Rene grappend.

Receptvideo van de chef

humphreys video

Afgelopen week hebben vele horecazaken de deuren noodgedwongen moeten sluiten. Zo ook alle Humphrey's restaurants in Nederland. Om gasten toch te laten genieten van de Humphrey's menukaart, deelt chef Laurence Veulings online het recept van de heerlijke flinterdun gesneden chioggia biet met pompoen- en granaatappelpitjes, feta, rucola en balsamicostroop.

Bekijk de video hier.

HEB JIJ OOK EEN LEUK INITATIEF ONDERNOMEN EN WIL JE DIT GRAAG MET JE COLLEGA ONDERNEMERS DELEN?

Stuur dan een mailtje naar marketing@chefsculinar.nl. Dan nemen we graag contact met je op.